Емоционално развитие на децата по време на игра.

Принос на играта за емоционалното развитие на децата

Сюжетно-ролевата игра има значителен принос за емоционалното развитие на децата. В нея те отразяват това, което знаят за живота - вярно или невярно, своите желания, страхове, а понякога и болезнени спомени, от които искат да се освободят. Малките, които все още не са усвоили езика достатъчно добре, често използват играта като средство за разбиране на света.
 

Социални познания на децата и имитация на роли.

От собствен опит децата знаят какво се случва в едно семейство:
  • кой приготвя храната, 
  • кой пере дрехите, 
  • кой ходи на работа, 
  • дали родителите разговарят спокойно или се карат, 
  • дали е приятен семейният живот. 
Те имитират тези роли така, както ги възприемат. Децата знаят някои неща за хората с различни професии - какво прави докторът или сестрата, както и магазинерите, и учителите. Могат да познават пощальона, полицая, чистача на улицата. Те играят на тези професии така, както ги разбират.

Игрово пресъздаване на преживени събития.

Децата също могат да пресъздават събития, които са преживели или за които са чули. Те може да са били свидетели на катастрофа и да са видели линейка. Тези злополуки могат да плашат децата дълго време. Те ще ги пресъздават отново и отново, докато не се освободят от страховете си и не се успокоят. Щастливите събития също оставят дълбоко впечатление у детето. Празнуването на рожден ден или празник може да инспирира сюжетно-ролева игра, а може би цяло шествие.

Децата поемат различни роли в своите въображаеми игри. 

Те могат да се костюмират и да се превъплатят в когото желаят, да имитират речта и маниерите му. Макар че в действителност са малки и безсилни, но време на играта те могат да бъдат каквото си изберат. Детето може да се превърне във всемогъщата майка или в баща. То може да стане дори самия доктор, който прави болезнени инжекции. Страхливото дете може да бъде силно и смело.

Детето, в чийто дом се е появило бебе, може да бъде бебето за известно време, за да се освободи от болката и гнева, причинени от вниманието и грижите, които бебето получава, от чувството, че е изместено. Децата възпроизвеждат хора и събития не само такива, каквито са или каквито изглеждат, а често и по начин, който може да изразява техните желания, фрустрации и страхове.

Преодоляване на негативните емоции в живота.

Шансът да изразят негативните си чувства, което малкото дете не може да направи с думи и дори не може ясно да осъзнае, им помага да се изправят с лице пред проблемите на реалния живот с по-малко гняв и страх. В сюжетно-ролевата игра те творят и използват представите си; преиграват преживявания от живота; подбират и организират роли и събития, за да се запазят емоционално.

Чрез нея децата могат да развият по-голям усет за личните си силни страни и слабости; за това, което харесват и не харесват; за способностите си да водят и убеждават; за склонностите, които трябва да следват, за да печелят благоразположение. Всичко това допринася за изграждането на „Аз-а".
-------------------------------------------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след преглед от редактор.